Keuze uit traditionele slipcursus of de skidcarcursus
- De Classic slipcursus wordt gegeven op de traditionele manier. Natte baan = gladde ondergrond met water
- De Summit skidcarcursus wordt gegeven op een asfalt baan. D.m.v. extra steun wielen kan de instructeur verschillende soorten slips oproepen. De Skidcar is het neusje van de zalm op slipcursus gebied.
- De Special cursus is een combi van de slipcursus op de natte baan en de skidcarcursus
Classiccursus op de natte baan keuze uit 5 trainingen
- 1 uur durende slipcursus met de oefeningen: 1,2
- 2 uur durende slipcursus met de oefeningen: 1,2,3,4
- 3 uur durende slipcursus met de oefeningen: 1,2,3,4,5,8,10,19,
- 4 uur durende slipcursus met de oefeningen: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,19,
- 5,5 uur durende slipcursus met de oefeningen: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,19,20
Specialcursus gecombineerd natte baan & Skidcar 3 trainingen
- 3 uur durende slipcursus met de oefeningen: 1,2,3,4,5,8,10,16.17,19,
- 4 uur durende slipcursus met de oefeningen: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,13,14,15,16,17,19,
- 5,5 uur durende slipcursus met de oefeningen: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20
Skidcarcursus
2,5 uur durende Summit slipcursus. zeer intensief: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,13,14,15,16,17,18,,20
Alle oefeningen
1. Theorie |
11. Y oefening |
2. Slalom |
12. Ongevallen Simulator |
3. Zithouding stuurtechniek |
13. Onder en overstuur oefeningen |
4. Uitwijken voor stilstaand object |
14. Correctie voorwiel slip |
5. Correctie achterwiel slip |
15. Wintersport helling afdalen |
6. Uitwijken en daarna terugkomen op eigen weggedeelte |
16. Oefeningen op asfalt |
7. Diverse rem oefeningen |
17. Oefeningen op vervuild asfalt |
8. Noodstop |
18. Oefeningen op sneeuw |
9. Botsing vermijdingsoefening |
19. Oefeningen op natte baan |
10. Gecombineerde rem en uitwijk manoeuvre |
20. Certificaat |
Welke cursus moet ik kiezen?
Hoe langer de cursus duurt hoe meer verschillende oefeningen we kunnen behandelen. Maar er is ook veel meer tijd om bepaalde handelingen langer te oefenen.
- 1 uur en 2 uur: Kennismaking , ervaren wat het is dat je de macht over het stuur verliest , fun
- 3 en 4 uur: Basiscursus met rem en uitwijk oefeningen
- 5,5 uur: Volledige cursus met alle oefeningen.
Wat is het verschil tussen de classic slipcursus natte baan en de Skidcar
- Op de natte baan reageert de auto steeds hetzelfde (je weet waar het glad is en de gladheid is steeds hetzelfde
- De Skidcar is realistischer omdat je nooit van te voren weet waar de auto in de slip gaar (reactie vermogen)
- Zo weet je ook niet van te voren bij de Skidcar of het een voorwiel of achterwiel slip gaat worden
- De Skidcar is instelbaar zo kan je oefenen met zogenaamd zand op het wegdek tot ijzel.
- De basis technieken leer je prima tijdens een classic cursus.
- Omdat je schrikt bij de slipcursus met skidcar (je verwacht het niet en je moet snel inspelen op de soort gladheid) zal de eerste reactie vaak fout zijn (zo gaat het ook in de praktijk) Na de eerste schrik reactie leren we je op de juiste manier te reageren.
De oefeningen
Soms moeten we afwijken van de genoemde oefeningen, Het heeft namelijk geen zin om al weer een nieuwe oefening te doen, terwijl de vorige oefening nog niet goed wordt uitgevoerd.