Gasdosering
€ 0,00 incl. BTW
Veel eenzijdige motorongelukken komen door te hard rijden. Binnen luttele seconden verdubbel je de snelheid op een motorfiets. Voordat je er erg in hebt rij je al boven de 160 km/h of nog sneller. De wegen op de openbare weg zijn daarop niet berekend.Door veel te oefenen tijdens je motorrijles leer je de gashendel goed te beheersen. Abrupt gas geven moet je nooit doen kies voor geleidelijk gas bij te geven. Zeker in de bochten is een goede beheersing en gas dosering van de motorfiets belangrijk.Vol gas geven daar is niets aan dat kan iedereen, maar een goede gasbeheersing is moeilijk. Een eerste vereiste is dat je ontspannen op de motorfiets zit en niet te verkrampt de gashendel vast houdt
Gas voor de bocht
Hoe neem je nu de perfecte bocht? Probeer met trekkende motor door de bocht te rijden dus niet de gaskraan helemaal dicht draaien. Dat betekend voor de bocht afremmen maar ook net voor de bocht alweer wat gas geven. De hoeveelheid gas is afhankelijk van de straal van de bocht.
Wat gebeurd er als je in de bocht het gas dicht draait? Door de afremmende motor krijg je gewichtsverplaatsing naar het voorwiel en het intrekken van je vork daardoor valt de motor door de bocht.Door het gas verder open te draaien verplaatst het gewicht zich weer naar het achterwiel, de vork wordt langer en de motor zal de hellingshoek volgen of zich oprichten, afhankelijk van het feit hoeveel gas wordt gebruikt.
De voorkant van de motor wordt stabieler en minder wendbaar bij het accelereren dat kan heel raar aanvoelen. Laat je dan het gas los dan wordt de motor weer wendbaarder omdat de vork weer samen trekt.
Sturen door gasbeheersing
Gas geven moet je altijd voorzichtig doen, meteen na het inzetten van een bocht en deze hoeveelheid gas volhouden. Gas geven in de bocht geeft stabiliteit aan je motorfiets. Doe je het te vroeg of te laat dan kan je de bocht uitvliegen.Ook het moment van gasgeven is belangrijk, hoe eerder je dit doet hoe voorzichtiger je moet zijn, omdat het achterwiel eerst voldoende grip moet hebben. Hoe meer je in de bocht leunt, hoe voorzichtiger je je gashendel moet bedienen.
Maar pas op want gooi je het gas dicht, en verkramp je aan je stuur, dan vergroot je de kans op het wegbreken van je voorwiel. Het verkrampen aan je stuur is niet goed voor een goede gas beheersing.
Verkrampt het stuur vasthouden
Rijd je verkrampt over een hobbelige weg dan bevordert dit gas-open-/-dicht-reacties. Kun je je ellebogen gemakkelijk en losjes bewegen, dan zit je niet te strak aan je stuurhelften. Een motor heeft een enorm zelfcorrigerend vermogen en herstelt zich automatisch bij een slide, tenzij je het gas dichtgooit. Een constante gasstand of heel iets gas erbij kan ervoor zorgen dat de motor weer grip krijgt.
Schuin door de bocht totdat....
Aan het einde van de bocht zet je je motorfiets weer meer rechtop, daardoor krijg je weer meer grip om het gas weer wat verder open te draaien. Dus als je het eind van de bocht ziet (vaak driekwart van de bocht) en je je motor weer wat meer rechtop zet, pas op dat moment geef je voorzichtig wat meer gas bij.
Nat wegdek
het zal duidelijk zijn dat je bij nat wegdek minder grip heby en daardoor minder gas kan geven en kan leunen in een bocht. Bij slechte banden geldt dat natuurlijk ook. Probeer het volgende eens een keer draai je gashendel zo voorzichtig mogelijk dicht, neem daar echt de tijd voor. Richt al je aandacht op je rechterhand, je zult merken dat je rechterhand de neiging heeft zich te snel te bewegen. Je voelt dat de voorkant van de motorfiets veel soepeler induikt bij goede gas beheersing. Bij hogere snelheden merk je dat het moeilijker wordt soepel te draaien. Als je decelereert in je hoogste versnelling, hoor je je kettingaandrijving klikken. Probeer zo soepel aan je gas te draaien dat je dit niet meer hoort.
Doseer voorzichtig
Nooit pardoes het gas loslaten. Door snel het gas los te laten wordt het gewicht plotseling van de achterkant naar de voorkant van je motor verplaatst. De vork is niet in staat om op deze veranderingen te reageren, het voorwiel krijgt het niet voor elkaar haar weg te blijven vervolgen. De wielophanging is er voor gemaakt om te reageren op het wegdek. Verplaats je nu in één keer het gewicht van achteren naar voren, dan wordt de wielophanging geacht dit zomaar even op te vangen, waardoor er voor het reageren op het wegdek uiteraard geen ruimte meer overblijft.
Te veel gas geven
Soms heb je de neiging te enthousiast te accelereren. Geef je op de weg te veel gas, dan heeft de motor tijd nodig om zich te stabiliseren. Gedurende die tijd zul je niet kunnen accelereren, remmen of zelfs sturen. Geen enkele input wordt overgebracht naar de motor en je wordt een hulpelozepassagier.
G-krachten en kinetische energie
De zwaartekracht trekt de motor met gewicht naar beneden. Zwaartekracht is constant, maar de voorwaartse krachten nemen toe met de snelheid. De verandering van snelheid ten aanzien van de tijd wordt gemeten in G-krachten (het gewicht van een object in het zwaartekrachtveld van de aarde). Door hoge snelheid en verandering van richting worden deze G-krachten (de druk) groter. Kinetische energie is bewegingsenergie. Deze is afhankelijk van de massa en de snelheid. Kinetische energie is gelijk aan de helft van de massa maal de snelheid in het kwadraat.
Motorrijschool VVC specialist in motorrijles
- Motorrijles AVB op verkeersoefenterrein
- 1 dag alle AVB oefeningen leren
- Motorrijles Almere
- Motorrijles Amsterdam
- Theoriecursus Motorfiets
- Slipcursus motor
- Rijvaardigheidstraining op de motorfiets
- Exclusieve Motortraining
- Kneedown Cursus
- Circuit training
- Autorijles complete opleiding
- Autorijles Almere op het verkeersoefenterrein en op de openbare weg
- Motorrijles complete opleiding
- Motorrijles Almere Spoedopleiding
Van ontvangst tot diner, met alle gewenste tussendoortjes, kunnen wij voor u verzorgen. Voor iedere optie geldt een verse bereiding door onze professionele keuken waar alle ingrediënten in voldoende mate aanwezig zijn.
Een overzicht van de verschillende mogelijkheden en prijzen vindt u op onze Horeca pagina
Beleef de Ultimate Barbeque Experience bij VVC
All inclusieve 3 gangen Ultimate Barbecue Experience
- Soep van de dag
- Pulled Pork
- Spareribs de lekkerste van Nederland
- Sate
- Steaks
- Hamburger
- Kipdij uit de Rookoven
- Tandori
- Shaslicks
- Diverse rauwkost salades
- Patat - stokbrood - kruidenboter - warme en koude sauzen
- IJs (Magnum , Cornetto's)
3 gangen BBQ Experience incl 5 consumptiebonnen p.p. voor 41,50 incl, btw