Hummerrijden in Nieuws
Bij 's lands meest informele vereniging ontbreken contributie en clubblad. De Hummerclub hangt net als zijn favoriete...
I love Hummer rijden
Bij 's lands meest informele vereniging ontbreken contributie en clubblad. De Hummerclub hangt net als zijn favoriete ondergrond als los zand aan elkaar. Zomaar een motorcrossbaan op de Veluwe op een herfstige vrijdagmiddag. De zon schijnt en een paar vinkjes zingen uit volle borst. Plotseling weerklinkt een rauwe brul, die de vogels verschrikt doet opvliegen. Het geluid komt uit het vooronder van Arnouds Humvee, waar een 6,2 liter grote achtcilinder dieselmotor wordt opgestart. ,,Hmm,’’ mompelt hij ontevreden. ,,Volgens mij is m’n uitlaat weer lek.’’ Arnoud Aalbersberg; een twee meter lange, 39 jaar jonge ondernemer uit Noord-Holland met een krachtige handdruk en vriendelijke ogen, was een van de eerste Hummer-rijders in Nederland. ,,Je had natuurlijk Emile Ratelband, die als eerste zo’n ding had. Geen ideale spreekbuis, maar goed. ,,En later nog een of twee gekken die zo’n ding hierheen haalden. Daar was ik er een van. Ik wilde er al een hebben sinds ik ze op CNN in de eerste Golfoorlog door de woestijn zag scheuren. Maar toen ik er eenmaal een kon betalen, bleek dat ik er niets vanaf wist. Op internetforums ontmoette ik andere eigenaren en zo hebben we informeel de hummerclub.nl opgericht.’’Volgens Aalbersberg zijn de meeste clubleden van het type ‘niet lullen maar poetsen’. ,,Het zijn vaak ondernemers. Nuchter en niet te vatten in een vereniging met opkomstplicht, contributie en enge regeltjes. Althans, als het gaat om de leden met een Hummer H1, dus de eerste, brede echte Hummer. ,,Met de komst van de H2 in 2003, werd de doelgroep breder. De H2 is een echte auto voor rappers, voetballers en jonge jongens die snel veel geld hadden verdiend. Kluivert had er een, maar ook Gordon en Evert Santegoeds. De nieuwe Hummer H3, die nog kleiner is, zien we weinig. Volgens mij wordt die niet zo goed verkocht.’’ Om ons heen rijden de Hummers stapvoets over de crossbaan, terwijl we voor de kantine een kop koffie drinken. Dan wordt het plotseling donker. Het blijkt dat we in de schaduw staan van Art Huisman (37) uit Blaricum. Art is nóg langer dan Arnoud (2,03 meter) en ook een keer zo breed.
Ook zijn handdruk is stevig. Art is verkeersvlieger bij de KLM. ,,Hij was best duur ja,’’ zegt hij over zijn Hummer H1. ,,Maar een ander heeft een boot of een extra vriendin en dat zijn ook dure hobby’s.’’ Hij ontdekte de Hummer toen hij de de VS woonde. ,,Dit rijdt fijn. Je denkt dat het een stug apparaat is, maar hij is soepeler dan je denkt. En er is ook voor langere mensen genoeg zitruimte.’’ Clublid Jack Simons, ondernemer te Diemen, heeft in zijn Hummer H2 zelden last van hun negatieve imago. ,,Ik ben ervan overtuigd dat het vooral leeft in de media en niet zozeer op straat. Mensen nemen onderweg vaak foto’s vanuit de auto. Ook steken ze dan de duim omhoog.’’ Aalbersberg: ,,Okee, mijn Hummer rijdt 1 op 5. Maar BMW’s 7-serie en bestelbusjes zuipen net zoveel. En wij betalen toevallig wel 30.000 euro BPM, plus een behoorlijke hoeveelheid wegenbelasting en accijns aan de pomp.’’
VVC-adventure. Voor een actief bedrijfsuitje, slipcursus, familiefeest, vrijgezellenfeest of teambuilding event met actie.
VVC-adventure ook voor individuele inschrijvingen Porsche-rijden, Hummer-rijden, Quad-rijden en Terrein rijden.