Porsche huren voor 1/2 uur
Elk weekeinde een sportauto voor de deur, of zo af en toe eens? Ingenieuze verhuurprogramma's brengen de V6-krachtpatser en stijlvolle klassieke cabrio binnen ieders bereik. Al is het maar voor een paar uur.
Altijd al gedroomd van een Porsche Carrera? Huur 'm!
Goed, hij voldoet. Die betrouwbare Japanner, representatieve Zweed of degelijke Duitser waarmee u elke dag naar het werk rijdt. In de bagageruimte is genoeg plek om de wekelijkse boodschappen of vakantiekoffers op te bergen. Er valt kortom helemaal niets op die auto aan te merken. Behalve misschien één ding. Wordt u blij, als u naar hem kijkt? Die trouwe Toyota Corolla, veilige Volvo S60 of stevige Saab 9-3? Krijgt u er een warm gevoel van als u hem start of op weg bent naar defilé bij knooppunt Hoevelaken?
Een brave middenklasser?
Smoezen genoeg om het bij een middenklasser te houden. Een sportauto is hoogst onpraktisch. Zelfs in de redelijk betaalbare Mazda MX-5 kun je nauwelijks een kratje bier kwijt. En een pak luiers op de plaats van de bijrijder is al helemaal geen gezicht. Een grote Amerikaan? Veel te lastig met parkeren, en alleen al vanwege het benzineverbruik wordt een mens in deze Al Gore-tijd met de nek aangekeken.
Bovendien: een niet al te voor de hand liggende auto kost een hoop geld. Zelfs een Lotus Elise S, een van de goedkoopste serieuze sportwagens, heeft een prijskaartje van ruim 47 mille. Voor dat bedrag koop je twee nieuwe Mazda's 6, en daar past het hele gezin in. Wie zegt dat iets chiquers dan zijn Renault Mégane er gewoon niet in zit, heeft het fout. Er is een uitstekende manier om te ontsnappen aan de sleur van de slaapverwekkende middenklasser. Huren.
01 Hertz
Autoverhuurbedrijf Hertz is een van de vele ondernemingen in Nederland die door hebben dat een mens af en toe behoefte heeft aan iets anders. Daarom verhuurt het bedrijf onder meer de Ford Mustang-cabriolet, met een 4.6 liter V8-motor waarvan alleen al het geluid je binnen twee seconden de ochtendfile doet vergeten.
Hertz heeft slechts twee Mustangs, dus er is geen garantie dat er op elke gewenste dag eentje beschikbaar is. Wel prettig: met een verhuurprijs van 177 euro per dag (of 991,20 euro per week) is het voor iedereen weggelegd in een Mustang te rijden. Alleen is het bij het tankstation wel even schrikken. Zonder dat je gekke dingen doet, rijdt deze auto al ruim 1 op 6.
Toch is het zonde om niet even vol gas te gaan. Dan produceert de V8 niet alleen een indrukwekkende spurt, maar ook zo veel aangenaam lawaai dat het extra zonde zou zijn om met de kap dicht te rijden. Al is het openvouwen van het dak sowieso de eerste handeling, aangezien de doorsnee-middenklasser vrijwel altijd over een solide blikken plafond beschikt.
Een auto doet niet alleen iets met de chauffeur, die onvermoede coureurinstincten bij zichzelf ontdekt, maar verandert ook de manier waarop de omgeving naar je kijkt. Rijden in een open Mustang ontlokt anderen zowel lovende als ook minder waarderende woorden. Dat is het nadeel als de chauffeur zo zichtbaar is. Opeens blijkt de 250 euro kostende, maar alweer twee jaar oude zonnebril niet meer te voldoen. De wijze les: voor een geslaagd dagje uit, eerst langs de stylist.
02 Dockx
Dan ben je met de Mustang-cabriolet nog voordelig uit. Wie een wagen huurt bij het Belgische bedrijf Dockx, dient zich eerst helemaal in het nieuw te steken. Daar kun je namelijk een Aston Martin DB9 cabriolet huren. Het privilege kost maar liefst 1.815 euro per dag en daarbij zijn slechts 100 rijdbare kilometers inbegrepen. De Aston Martin DB9 in coupé-versie kost 1.512,50 euro. Dan is de Vantage 8 voor 1.210 euro per dag relatief gezien een koopje.
Liever iets in de Mustang-prijsklasse? Dan huur je gewoon per uur.
Nee, dan levert de Lamborghini Diablo voor 269 euro een genoeglijker, of in elk geval voordeliger uurtje. Dat kan trouwens ook in een Porsche Carrera (179 euro) of een Hummer (189 euro).
03 Crystal Limousine Service
Een mooie auto voor een geslaagde date zonder pottenkijkers? Daarvoor zijn de voertuigen van het Amsterdamse bedrijf Crystal Limousine Service beter geschikt. Zoals de naam doet vermoeden, verhuurt Crystal limousines, waaronder een Cadillac Escalade met plaats voor veertien personen.
Crystal heeft ook de beschikking over een enorme verzameling Hummers. Logisch, want onder de naam Import USA Cars Amsterdam is het bedrijf ook dealer van die monsters. De Hummers, verkrijgbaar in H1-, H2- én H3-uitvoering, worden weliswaar alleen mét chauffeur verhuurd, maar dat maakt toch meer indruk dan een bijrijder die om de haverklap bijremd.
‘We verhuren veel aan vrijgezellenfeesten, maar ook voor productpromoties. Of aan vrienden die een soldaat willen verrassen als hij terugkomt van een missie,' zegt Martijn Wolfs van Crystal. Neemt niet weg dat een Hummer H3 aanmerkelijk duurder is dan een dagje Ford Mustang. Inclusief benzine kost drie uur rondgereden worden in een H3 545 euro, en 175 euro voor elk extra uur, kilometers inbegrepen. Grotere modellen, zoals deH2, kosten 610 euro per uur. Overigens verhuurt Wolfs ook een limousine-Hummer.
04 Radio 538
Het kan goedkoper. Althans, voor wie het niet vervelend vindt om als reclamezuil rond te rijden. Radio 538 heeft een verlengde Hummer in de aanbieding voor 240 euro per drie uur. Uiteraard staat het logo van de zender er wel prominent op. En na de eerste 40 kilometer bedraagt de rekening 1 euro per kilometer.
De vervelendste ervaring na het huren van een Hummer of Mustang is niet een benzine- of kilometerrekening die onverwacht hoog uitvalt. Nee, dat is het terugbrengen.
05 Chrome
Bij het Haagse bedrijf Chrome zitten ze nadrukkelijk niet te wachten op mensen die maar één dagje een auto willen huren. In plaats daarvan leent Chrome het wagenpark van zeventien klassieke auto's uit aan liefhebbers. Die moeten wel eerst een jaarlidmaatschap kopen, wat tot nu toe zo'n vijftig enthousiastelingen deden. ‘We mikken op een vaste groep afnemers, die met gevoel en verstand in onze auto's rijden,' zegt bedrijfsleider Eric van der Maarel.
Deelnemers krijgen in ruil voor hun lidmaatschap kredietpunten waarmee ze bijvoorbeeld een Ferrari 308 GTS, de MG A 1600 Roadster of deAustin-Healey MKIII kunnen huren. Hoe kostbaarder de auto, hoe meer punten nodig zijn. Ook de tijd van het jaar en de dag spelen een rol. Op een winterse werkdag kost een auto huren minder punten dan op een mooie zondag in juli.
Hoeveel kredietpunten een deelnemer krijgt,hangt af van het soort lidmaatschap. Om te zien of Chrome bevalt, is er een starterspakket van 1.098 euro, goed voor 120 punten. De duurste auto's kunnen met dit introductielidmaatschap niet worden geprobeerd. Maar dit aantal is nog altijd genoeg om twintig zomerse werkdagen een Alfa Romeo Duetto, een MG B roadster of een Peugeot 504 cabriolet te rijden.
‘De thuisbasis is een garagepand waar wede sfeer uit de jaren zestig enigszins proberen te grijpen,' vertelt Van der Maarel: ‘Van daaruit leveren we niet alleen de auto's, maar we krijgen er ook veel koffiedrinkers op bezoek die een beetje willen ouwehoeren over klassieke auto's.'
Echte liefhebbers houden het niet bij woorden en gaan voor een grotere strippenkaart. Ze kunnen bijvoorbeeld een MediumGear- of High Gear-lidmaatschap kopen, voor respectievelijk 1.895 euro (216 punten) of 2.295 euro (316 punten). Daar komen dan uiteraard nog wel brandstofkosten bij - maar verder is er weinig om je druk over te maken. Deelnemers krijgen zelfs een KNAC-lidmaatschap om in geval van panne snel weer op weg te kunnen.
06 TforB
Wilt u een andere auto dan een klassieker en hebt u een wat dikkere beurs, dan is er volop autovariatie te vinden in Almelo. Onder de naam TforB, een afkorting van Toys for Boys, biedt autobedrijf Hulshorst daar een soortgelijk verhuursysteem als Chrome aan. Met dien verstande dat in de garage van TforB juist bijzonder moderne voertuigen staan, zoals een Lamborghini Gallardo, een Aston Martin Vanquish en een Audi RS6, de 1.865 kilo zware, maar bijzonder snelle V8-uitvoering van de Audi A6.
Helaas mag niet iedereen lid worden van TforB. Nieuwe leden ondergaan een verplichte rijvaardigheidstest. Niet overbodig, aldus Marc Hulshorst: ‘We hebben meegemaakt dat iemand een Maserati in de prak reed. En dat ging niet eens echt hard: maar 120 kilometer per uur.' De test is daarmee geen overbodige luxe, want er is volop gelegenheid om de voertuigen van TforB wat harder te laten rijden. Vanuit de TforB-thuisbasis in Almelo is het hooguit een halfuurtje naar de Duitse Autobahn. En daar kun je de Gallardo (top: 309 kilometer per uur) of Vantage (top: 280 kilometer per uur) even voluit laten gaan.
Nou ja, als je tenminste bereid bent een flinke zak geld mee te nemen. Want het lidmaatschap van TforB kost 15.500 euro per jaar, en daar zit het entreegeld van 5.000 euro nog niet eens bij. Nee, dan valt het nog wel mee met de benzinekosten van die Mustang.
VVC-adventure. Voor een actief bedrijfsuitje, slipcursus, familiefeest, vrijgezellenfeest of teambuilding event met actie.
VVC-adventure ook voor individuele inschrijvingen Porsche-rijden, Hummer-rijden, Quad-rijden en Terrein rijden.