Porsche rijden 350 km/h ?
Door Thomas Bangma: Je zou bijna denken aan een broodje-aap verhaal, maar het was toch wel degelijk de serieuze zender RTL4, die vorige week een item bracht over iemand die gesnapt zou zijn terwijl hij op de A4 280 km/h reed in een BMW 760i.
Het is me toch wat, niet? Of was er toch helemaal niks aan de hand en werd er gewoon maar even een itempje gedraaid om de brave burgerman er weer eens op te wijzen hoe gevaarlijk het is om hard te rijden. Wel, gevaarlijk is het vooral omdat je in Nederland als hardrijder volledig gedemoniseerd wordt. Als je hier 180 rijdt, word je qua moraal inmiddels over één kam gescheerd met moordenaars. En gelyncht voor je het weet. Daarom verbaasde het me nogal dat het in de diverse andere media tamelijk stil bleef inzake dit ‘schokkende' incident. Of was dat soms een bewuste keuze van diezelfde media omdat het anderen ertoe zou kunnen aanzetten dit ook eens te proberen?
De reporter van RTL4 had in elk geval ook wel zin om eens lekker hard te rijden. Alleen durfde dat mietje het niet in het echt. Hij probeerde aan hand van een racespelletje te laten zien dat het levensgevaarlijk is om 280 km/h te rijden. Uiteraard crashte de sukkel..., omdat hij vergat voor een bocht te remmen. ‘Zie je wel, zo moeilijk is het dus om een auto met zo'n hoge snelheid onder controle te houden...!', luidde het opgewonden commentaar. Als de beste man gewoon even een Porsche had geleend en naar wat wij notoire hardrijders het ‘Oberhausen straight' noemen was gereden, had ‘ie vlak over de grens zelf kunnen vaststellen dat het geen kunst is om 280 of zelfs 320 km/h te rijden. In een 911 Turbo zit je in een vloek en een zucht op dergelijks snelheden en het doet geen pijn.
Rest de vraag hoe het kon dat deze BMW überhaupt 280 km/h haalde. Ze zijn in het kader van een ‘gentlemans'-overeenkomst tussen de Duitse autofabrikanten (Porsche uitgezonderd) en de overheid aldaar afgereld op een maximum van 250 km/h. De woordvoerder van BMW Nederland, Diederik Reitsma, mocht z'n licht over deze kwestie laten schijnen en reageerde voorspelbaar. Ja, sommige BMW's halen inderdaad meer dan 250 km/h (in werkelijkheid lopen de begrensde auto's 255 a 260 km/h) als de begrenzer eraf is gehaald. Maar BMW neemt in het kader van het ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen' uiteraard haar verantwoordelijkheid door mensen die hun auto bestellen met een tot 280 of 290 km/h opgeschoven begrenzer te verplichten een (dure) rijvaardigheidstraining te doen. Bij BMW uiteraard. Goeie handel: eerst extra geld vragen voor een kleine aanpassing in de software en daarna nog geld verdienen aan de trainingen.
Porsche doet aan deze hypocrisie terecht niet mee, omdat het sportwagens bouwt waarin de geachte clientèle gewoon zo hard moet kunnen rijden als de omstandigheden en het motorvermogen toelaten. En omdat je met 250 km/h ook heel erg dood kunt gaan als je domme dingen doet.