Slipcursus een leerzaam bedrijfsuitje
Pas op Slipgevaar – De Herfst komt eraan
De dagen worden korter, de temperaturen lager we zien nu nog groene bladeren aan de bomen maar over een paar weken zijn ze kaal en liggen er veel bladeren op de grond.
Bladeren op het wegdek betekend minder grip
Is het asfalt schoon dan hebben de banden veel meer grip dan wanneer er bladeren liggen. Dat betekent dat je de snelheid van de auto moet gaan aanpassen maar ook je rijgedrag.
Slipcursus een nuttig Bedrijfsuitje
Elk jaar wordt het moeilijker om bedrijfsuitjes te verzinnen. Autorijden doet bijna iedereen dagelijks dus met dit bedrijfsuitje draag je ook een steentje bij aan de verkeersveiligheid. Een slipcursus is niet alleen goed om te doen maar het is ook nog eens leuk om te doen. Je krijgt toch een beetje onderlinge competitie strijd wie het beste de auto uit de slip kan krijgen. Er zijn verschillende slipcursus trainingen mogelijk, hoe langer de cursus duurdt hoe meer verschillende oefeningen op de praktijk gericht kunnen we gaan trainen. Denk daarbij aan:
2. Slalom |
12. Ongevallen Simulator |
3. Zithouding stuurtechniek |
13. Onder en overstuur oefeningen |
4. Uitwijken voor stilstaand object |
14. Correctie voorwiel slip |
5. Correctie achterwiel slip |
15. Wintersport helling afdalen |
6. Uitwijken en daarna terugkomen op eigen weggedeelte |
16. Oefeningen op asfalt |
7. Diverse rem oefeningen |
17. Oefeningen op vervuild asfalt |
8. Noodstop |
18. Oefeningen op sneeuw |
Wat betekend Grip?
Wanneer je spreekt over wrijving tussen 2 oppervlakken zoals het rubber van de band en het asfalt dan spreken we van een bepaalde grip.
Een auto gaat in de slip door verschillende factoren de 2 meest belangrijkste zijn.
- Snelheid
- Sturen (hoe meer je stuurt hoe meer krachten er op de auto komen te staan
Stel: De snelheid heeft een kracht van 50 en het sturen heeft een kracht van 50 dan zijn deze 2 krachten bij elkaar opgeteld 100. De weerstand tussen band en asfalt = 101. De auto gaat dus niet slippen..
Nu doe je dezelfde manoeuvre maar nu is de weerstand tussen band en wegdek 70 doordat er bladeren op het asfalt liggen. De auto gaat slippen tijdens het sturen tenzij je de snelheid flink naar beneden brengt tot onder de 30
Scherpe bocht? vaak slipgevaar
Stel je voor dat je een hele scherpe bocht naar rechts instuurt met hoge snelheid dan zal je meer grip moeten hebben dan dat het een flauwe bocht is.
De centrifugaal kracht ontstaat door sturen
Stuur je naar rechts dan gaat de centrifugaalkracht naar links. Is deze kracht hoger dan de grip dan ga je slippen. Deze kracht grijpt aan bij het zwaarte punt van de auto. Zit het zwaarte punt voorin dan grijpt de kracht ook daar aan en zorgt ervoor dat de auto de bocht ruimer wil maken. De auto glijdt over de voorwielen weg. We noemen dat onderstuur of te wel een voorwiel slip.
Wat moet je doen als je in een voorwiel slip zit.
Zoals eerder vertelt is de som van de krachten sturen en snelheid nu groter dan de grip. De meest gemaakte fout is dat je nog meer gaat insturen (omdat de auto over de voorwielen wegglijd) Maar dan worden de krachten nog groter. Maar wat moet je dan doen is de vraag? Gas loslaten het zwaarte punt gaat nog meer naar voren daardoor worden de banden harder tegen het wegdek aangedrukt en doordat de snelheid naar beneden gaat wordt deze kracht minder. Remmen moet je echter nooit doen want dan gaat de auto recht door in de bocht.
Dus zit je in een voorwiel slip?
- Niet nog meer gaan insturen (liever iets minder wanneer dat kan)
- Gas loslaten
- Wachten totdat je weer grip hebt.
Maar er zijn meer gevaren in de Herfst voor een slippartij
De boer moet zijn oogst van de weilanden halen en naar het boerenerf vervoeren en dat betekend vaak modder , klei op de weg. Natte bladeren en klei op de weg betekend oppassen glad wegdek.
Overstuur of te wel de auto raakt in een achterwiel slip
De centrifugaal kracht grijpt nu aan in het achterste gedeelte van de auto, de achterwielen willen als het ware de voorwielen inhalen. We noemen dat overstuur want de auto wilt de bocht scherper ingaan dan dat je ingestuurd hebt.
Laten we eerst beginnen wat je niet moet dan bij een achterwiel slip
- Dat is gasgeven of remmen bij alle twee de handelingen wordt de slip nog erger.
Maar wat moet je dan wel doen bij een achterwiel slip
- Koppeling intrappen (want dan kan je niet meer versnellen of vertragen
- Sturen in de richting waar je naar toe wil. Dat betekend dat wanneer je in de slip raakt altijd moet kijken daar waar je naar toe wil. Je corrigeert dan automatisch ook je stuur.
- Rij je recht op een boom af dan blijf je meestal ook kijken naar die boom en kom je daar ook terecht met de auto. Dus nooit vergeten kijk naar waar je na toe wilt rijden.