Slipcursus versus Driftcursus
De auto bewust in een slip brengen en tijdens die slip zo spectaculair mogelijk een bocht maken. Dat is in een notendop de sport waar Udenaar Paul Vlasblom bezeten van is en waar hij de wereld voor afreist: drifting.
Deze nieuwe autosport is eind jaren negentig ontstaan als kunstvorm in Japan en vanuit daar, mede door de impact van de film The Fast and the Furious: Tokyo Drift overgewaaid naar de Verenigde Staten. In Europa wint de autosport de laatste jaren ook steeds meer aan populariteit, niet in de laatste plaats omdat drifting zo spectaculair is om te zien. Ook in Nederland zijn er steeds meer wedstrijden. "Drifting is de moeilijkste autosport, het hoogst haalbare", oordeelt Udenaar Vlasblom die de sport zelf sinds 2004 op professioneel niveau beoefent en daarin duidelijk furore maakt. "Als je goed wilt zijn in drifting, dan komt het aan op oefenen, heel erg veel oefenen. Andere bepalende factoren zijn de techniek die je hanteert en vanzelfsprekend je talent."
Vlasblom racet al zijn hele leven, vooral in Porsches en BWM's. Maar de Porsche kan hij niet gebruiken voor drifting. "Een Porsche werkt niet. Deze is weliswaar achterwielaangedreven, maar doordat de motor achterin zit heb je teveel druk op de wielen. Daarom rijd ik in een BMW M3 GTR Touring, met 380 pk, met de motor voorin. In Japan, waar de beste coureurs vandaan komen, rijden ze vooral in Nissans Skylines en in de Verenigde Staten met Ford Mustangs." Dat Vlasblom weet waar hij over praat, blijkt wel uit het feit dat hij zijn auto geheel zelf onderhoudt. Sterker nog, hij is in Nederland dé technische specialist op het gebied van dergelijke raceauto's. Aan de Koperslagerstraat runt hij het bedrijf Vlasblom Porsche Tuning en daarnaast is hij nog eens instructeur van Rensport School Zandvoort.
Naast zijn bedrijf vreet de sport veel tijd, maar dat vindt Vlasblom niet erg want hij geniet er met volle teugen van. "Ik denk dat ik dit jaar nog maar vijf weekenden thuis ben geweest." Bijna elk weekend staat hij wel ergens aan de start en doet hij van zich spreken. Een waslijst aan titels is al verbonden aan zijn naam. Zo won hij in januari de Dubai Drift Challenge, in 2004 de AutoVisie Drift Challenge en in 2005 werd hij gekroond tot Europees kampioen in de King of Europe Drift Edition en in 2007 veroverde hij opnieuw de King of Europetitel. De jury beoordeelt de prestaties van de coureurs op vier onderdelen. "Er wordt bijvoorbeeld gekeken hoe hard je de bocht ingaat, de entry speed. Ook wordt geoordeeld hoe je de hoek maakt, hoe dwarser hoe beter natuurlijk, en last but not least de showfactor. Komt er rook van de banden, zie je nog kans om met je lampen te seinen? Daar wordt allemaal op gelet. Wie het eerst aan de finish is, is niet relevant."
Op 24 en 25 november wacht Vlasblom een nieuwe uitdaging omdat hij dan meedoet aan de D1 Drift Series World Star Match in Californië als Europees vertegenwoordiger tussen toppers uit Amerika en Japan, een soort Formule 1 wedstrijd van de driftsport. Het is een Grand Prixwedstrijd op het circuit van Irwindale. Vlasblom is in West-Europa de enige met een zogeheten D1-licentie. "Daarmee ben ik automatisch geplaatst voor dergelijke wedstrijden."
De drifters strijden in de finale voor de hoogste positie via zogeheten Twin Drift Battles. "Dat is een knock-out systeem. Twee drifters nemen het tegen elkaar op, de beste gaat steeds een ronde verder."
In Amerika gaat hij voor de derde keer de strijd aanbinden met de absolute wereldtop. "Ik mag blij zijn als ik bij de 1e 16 eindig hoor." De wedstrijddag in de VS is op zaterdag maar op zondag wordt er een ook nog een All Star World Match verreden waar drifters alleen aan mee mogen doen als zij zijn uitgenodigd. Dat is het geval bij Vlasblom en daar is hij trots op. "Ik heb een brief gekregen dat men onder de indruk van mij is door mijn eerdere prestaties op Silverstone in Engeland. Vooral het feit dat ik met mijn BMW de Toyota Soarer van de Japanner Takashiro Ueno, één van de allerbeste drifters, ter wereld verslagen heb. Daarmee heb ik goodwill gekweekt." Zijn auto is al verscheept naar de VS. "En ook 24 velgen en 60 banden, want die kan ik nodig hebben."
VVC-adventure. Voor een actief bedrijfsuitje, slipcursus, familiefeest, vrijgezellenfeest of teambuilding event met actie.
VVC-adventure ook voor individuele inschrijvingen Porsche-rijden, Hummer-rijden, Quad-rijden en Terrein rijden.