Terreinrijden Motorspektakel

4 reviews 9 10
Schrijf zelf een review

Terreinrijden is blij rijden. Is rijden met een grijns op je gezicht `en het zweet in je handen. Want die krachtige 4x4 aandrijving moet je wel weten te gebruiken. Weten `en durven. Daarom leren we je eerst de Landrover te veroveren en naar jouw hand te zetten.



Informatie Cursus Terreinrijden 

Terreinrijden leren

Zodra je de kunst machtig bent, mag je het parcours op. We hebben een offroad parcours vol uitdagingen en hindernissen. Heuvels die bedwongen moeten worden, bruggen die genomen moeten worden, bochten die gemaakt moeten worden en water en modder, waar je dwars doorheen moet...

Extra maatregelen Corona Proof

  • In de auto's zitten transparante schermen voor de 1,5 meter maatregel te handhaven
  • Normaal gesproken maken we altijd achter de schermen schoon. Nu doen we dat juist heel zichtbaar. Alle tafels, stoelen en andere vlakke oppervlaktes worden meerdere keren per dag gedesinfecteerd. O
  • Coronaproof activiteiten ✓ 1,5 meter afstand ✓ Groot terrein o ✓ Extra hygiëne maatregelen ✓ Kosteloos verplaatsen


Terreinrijden op behendigheid

Bij het terreinrijden uitje draait het om techniek. Neem met  de juiste snelheid de hindernis.Rijd je te langzaam dan moet je halverwege gas geven en graaft de auto zich in.

Terreinrijden in lage gearing

Op de openbare weg rijdt je in de hoge gearing. Schakel je tijdens het terreinrijden de lage gearrng in dan worden er 4 wielen aangedreven, de helft aan snelheid wordt ingeleverd maar je krijgt er 2 x zo veel kracht voor terug.

Terreinrijden uitjes voor grote groepen

Je kan terreinrijden boeken voor grote groepen  maar ook individueel

Theorie tips over het Terreinrijden

Tijdens het terreinrijden kan de auto behoorlijk heen en weer gaan zorg er dus voor dat er niets los in de auto ligt. Zorg ervoor dat je altijd een sterk sleeplint bij je hebt. Daar kunnen grote krachten op te komen staan wanneer de auto vast komt te zitten.  Weegt de auto bijvoorbeeld 2500 kg dan moet het sleeplint zeker 10.000 kg kunnen trekken, dat is 4 x het gewicht van de 4x4 auto. Tijdens het terreinrijden kan de auto ook behoorlijk scheef gaan zorg er dus voor dat alles goed vast zit of is opgeborgen in de daarvoor speciaal beschikbare vakken.

Voorkom dat je vast komt te zitten met de 4x4 Jeep. Een 4x4 auto staat wat hoger op zijn wielen maar de bodem kan natuurlijk ook ergens vast op lopen. Kijk eens onder de auto wat nu het laagste punt is van de auto. Zit het in het midden, of juist rechts dan kan je daar rekening mee houden wanneer je bijvoorbeeld over een wat grotere rots moet rijden.  Kijk ook eens waar de sleepogen zitten kom je overhoop vast te zitten in de blubber dan heb je kans dat je de sleepogen niet meer op het blote oog kunt zien. Je moet ze dan blindelings weten te vinden.

Terreinrijden betekend vaak blubber

Ook op ons terrein kan het soms flink modderig zijn, perfect en leuk om het terreinrijden onder de knie te krijgen dus neem voor de zekerheid Laarzen mee of schoenen die tegen een stootje kunnen. Dit zelfde geldt voor je kleding, doe een broek en eventueel jas aan waar een klein modder spatje op mag komen. De wielen kiezen altijd de weg van de minste weerstand tijdens het rijden, het stuur kan dan onverwachts en met grote kracht gaan draaien wanneer de auto in een spoor glijdt. Stuur dus nooit binnen hands en houd je duimen op het stuur. Houdt het stuur ook altijd stevig vast en laat het niet tussen je handen vieren.

Wanneer je wegrijd vanuit stilstand zorg er dan voor dat je wielen recht staan. Zo rijd je met de minste weerstand weg en voorkomt dat de wielen misschien gaan doorslippen.

Extra kracht inschakelen

Een 4x4 auto heeft een hoge en lage gearing. De lage gearing moet je pas inschakelen wanneer de auto stilstaat. De auto heeft dan 4 wiel aandrijving en levert de helft van zijn snelheid in, daarvoor in de plaatst krijgt jij 2 x zo veel kracht.In de eerste versnelling kan je dan nauwelijks snelheid maken. Zou je in mul zand (veel wrijving) wegrijden in de 1e versnelling dan sta je alweer stil op het moment dat je naar de 2e versnelling heb geschakeld. Daarom kan je het beste wegrijden in de 2e versnelling. Op ons off road parcours rijden we in de 1e versnelling, het terrein is namelijk op sommige stukken zo ruig dat je juist heel langzaam wilt rijden.

Hindernis

Ruim voor de hindernis kies je de juiste versnelling en de juiste snelheid (niet te hard anders stuitert de auto over het parcours, maar ook niet te langzaam anders overwin je de hindernis niet). Bij helling oprijden gebruik je de koppeling niet ook niet wanneer de motor dreigt af te slaan. De remmen zijn meestal volgelopen met modder en de remwerking is dan slecht of zelfs even niet aanwezig, zou je de koppeling intrappen dan ga je met een noodgang weer achteruit. We gaan je leren wat je moet doen wanneer je in zo'n situatie terecht komt.

Heuvel afrijden

Vaak kan je niet meteen goed het vervolg van de weg zien, stop dan op het hoogste punt, stap uit en bestudeer eerst de weg. Wanneer je daarna wegrijd de koppeling zo snel mogelijk omhoog laten komen zodat je heuvel afgaat met een remmende werking op de motor. Zonodig een beetje bijremmen en ook nu weer geen koppeling onderweg inschakelen.

Rijden door water

Dat is altijd een risioi want je weet nooit van te voren hoe diep het water is ben je te ver doorgereden dan is er geen weg meer terug met alle gevolgen van dien. Met een stok kan testen hoe diep de water hindernis is en welke kant ban het gedeelte je het beste kunt aanhouden. Je mede passagier kan dat allemaal voor je doen. Opletten dat de motor niet afslaat merk je dat verder rijden moeilijk wordt meteen stoppen en achteruit gaan rijden. Daarna kan je het voorzichtig weer proberen en een iets ander spoor kiezen.

Voor een eerste doorwading is een diepte tot bovenaan je velgen al heel wat (40-50 cm). Meer dan zeventig centimeter (het water boven je wielen of grille) is diep. Ga niet als je niet weet wat je doet! Kijk ook of je aan de andere kant wel verder kunt rijden.

Reviews

Freek Cieraad (17-10-2020)

Volgend jaar ga ik naar Afrika, dus even een cursus doen. Auto vast in de blubber gezet en proberen weer los te krijgen. Vele goede tips gehad. Het was een gezellige middag!

David Buhrs (09-07-2020)

Spectaculaire en uitdagende parcours! Prima vermaakt en veel geleerd. Almere heeft me verrast.

Pascal Jansen (12-02-2016)

Met de vrienden een vriendenuitje georganiseerd met als hoofdonderdeel het terreinrijden. Landrovers zonder stuurbekrachtiging. Flink werken dus. Onverwoestbaar en ik sta er van versteld wat die 4x4 auto\'s allemaal kunnen. Het was best spannend af en toe, een leuke dag gehad en ook nog wat geleerd.

H. Hendriks (12-09-2014)

Een geweldige ervaring om eens mee te maken. Kom zeker een keer terug voor een hele dag terreinrijden.